Digital Markedsføring,  IT

AR i digital markedsføring

Denne uken starter jeg med dette blogginnlegg der jeg forklarer hva AR er, og hva bruken av dette kan føre til i Norge. Her kommer jeg inn på konsekvensene dette kan ha for arbeidsplasser og et eksempel på hvordan dette kan bli anvendt i digital markedsføring. 

Hva er AR?

AR står for augmented reality og kan bli oversatt til «utvidet virkelighet» på norsk. Denne teknologien muliggjør det å legge et virtuelt «lag» over virkeligheten og det du har foran kameraet ditt. Du kjenner kanskje dette igjen fra filtrene brukt på Snapchat eller mobilspillet Pokemon Go? AR har derimot mange flere bruksområder, og flere av disse finner vi både vedrørende effektivisering av arbeidsprosesser og som erstatning av arbeidsoppgaver.

AR som del av netthandel

Rohit Gupta har skrevet en artikkel i Retail magasinet der han viser til og forklarer de positive konsekvensene ved anvendelsen av AR i netthandel markedet. Her er det flere klesbutikker på nett som tilbyr ulike AR – funksjoner for å vise klærne sine. Blant annet med ASOS som bruker det som et verktøy for å simulere hvordan plaggene kan se ut på ulike kroppstyper. 

Som nevnt ovenfor, så påpeker han de positive effektene av bruken av AR, men det er noen negative også. Riktignok ikke nødvendigvis for bedriften som tar i bruk denne teknologien, men muligens for transportørene. I artikkelen påpeker han kostnadene butikkene opplever vedrørende varer sendt i retur, og han viser til at det har vært rapportert opp mot 50% returandel fra flere nettbutikker. Det å kunne minimere disse kostnadene ved bruk av AR er selvfølgelig bare positivt for nettbutikkene, men kan muligens være negativt for transportfirmaene som leverer/henter varene. Dersom det blir færre varer sendt i retur, blir det også færre varer å transportere. En mulig videreført konsekvens av dette kan være at rene transportfirma kan over tid se seg nødt til å ekspandere til flere / andre markeder dersom de får for lite arbeid. 

AR innen kosmetikkbransjen

En liknende måte å anvende AR på finner vi i kosmetikkbransjen. Nedenfor har jeg lagt til en video som viser hvordan AR kan bli brukt for å «prøve på» sminke, fremfor å bruke testere i butikk. Dette kan også gjøres på liknende vis i flere nettbutikker, NYX har blant annet implementert dette slik at man enten kan legge inn et bilde av seg selv eller stå foran eget kamera og se hvordan sminken kan se ut før man eventuelt velger å kjøpe den. Dette kan bidra til, som nevnt ovenfor, færre feilkjøp og muligens også mersalg i form av å kjøpe en hel «look» i stedet for bare ett produkt. 

I videoen ovenfor forklarer de ikke bare hvordan denne teknologien fungerer, men også hvordan den kan videreutvikles. Her hevder de at over tid kan dette videreføres i den grad at via et bilde på sosiale medier, så kan man etter hvert digitalt prøve på og kjøpe alle produktene brukt på modellen / personen. Her ønsker de å anvende AI og AR slik at produktene blir spesialisert for individene som ser de ulike innleggene. 

AR i digital markedsføring

Dersom det blir slik at kunstig intelligens kombinert med AR ikke bare kan personalisere innlegg, men også gjøre det mulig å digitalt prøve på produkter og kjøpe de ønskede produktene ved å klikke på et enkelt innlegg på sosiale medier, så kan dette by både på muligheter og utfordringer innen digital markedsføring. 

Blant mulighetene er blant annet det faktum at det kan bli svært «enkelt», da i form av effektivitet, å nå ut til flere potensielle kunder og å selge inn produktene direkte til dem. Her kan markedsføringskostnader gå ned over tid i den forstand at man kanskje ikke trenger å gjennomføre like grundige markedsføringskampanjer som man har måttet gjøre tidligere? I stedet kan kanskje markedsførerne fokusere mer på det digitale aspektet for å nå ut til så mange som mulig over lenger tid, samt mersalg. 

Utfordringene ligger ikke lenger bare på det å faktisk utvikle denne teknologien, fordi dette gjøres uansett av noen. Slik jeg ser det er den største utfordringen med dette det etiske aspektet. Når sier egentlig kundene et bevisst «ja» til å la AI hente inn såpass mye informasjon om dem at de kan få slike produkter personalisert? Og skulle det skje at Norges regjering ønske å stramme inn på personvernet, hva skjer da? Dette kan bli spesielt gjeldende dersom EU går sammen igjen og videreutvikler GDPR, for ikke å glemme dersom USA eller andre store stater blir med for å slå ned på slik innhenting av digital informasjon.

Konklusjon

AR er ikke lenger bare for bruk i spill, men også i sammenheng med digital. markedsføring. Det er allerede i bruk innad markedsføring, selv om vi kanskje ikke legger merke til det. Denne teknologien kommer bare til å videreutvikles, og det kommer til å bli flere bruksområder over tid. Det kan derimot føre til konsekvenser innad personvernet, og dette er noe jeg mener man bør kunne ta et bevisst valg til. Likevel kan det bli slik at man ikke kan ta dette valget, i alle fall ikke bevisst, uten å måtte slette alle sosiale medier og mer til. Uansett er dette interessant å lære om, og det blir spennende å følge med på den videre utviklingen. 

Referanser i kronologisk rekkefølge:

https://www.dn.no/teknologi/morgendagens-naringsliv/vr/ar/alt-du-trenger-a-vite-om-vr-og-ar/2-1-314660

https://support.snapchat.com/nb-NO/a/ar-bar

https://pokemongolive.com/en/play-where-you-are/

https://retailmagasinet.no/cognizant-vr/kronikk-vr-er-veien-til-en-mer-baerekraftig-og-effektiv-netthandel/630650

https://www.minmote.no/#!/artikkel/24387210/saa-mye-sender-norske-nettshoppere-i-retur

https://www.nyxcosmetics.com/try-it-on.html

Jeg er en 23 år gammel jente fra Arendal, som er bosatt i Oslo. Denne bloggen er laget som del av bachelorstudiet mitt, HR og personalledelse, der jeg spesialiserer meg innenfor digital markedsføring. Her kommer jeg til å legge ut ukentlige innlegg med fokus på ulike aspekter innenfor digital markedsføring.

4 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *