Digital Markedsføring

Kom i gang med Influencer Marketing!

Enten du har vært bevisst på det eller ei, så har du mest sannsynlig sett influencer markedsføring i en eller annen form på sosiale plattformer. I 2019 gjennomførte Mediakix en undersøkelse der resultatene som viste at 80% av markedsførerne som deltok synes at influencer markedsføring er effektivt, og 89% svarte at ROI (Return on Investent) fra influencer markedsføringen er sammenlignbar med / bedre enn andre markedsføringskanaler de har brukt. I tillegg til dette kom det også frem at majoriteten mente at Instagram var den mest effektive sosiale plattformen for denne markedsføringen. 

Fra et bedriftsperspektiv byr dette på spørsmålet: Hvilke strategier kan man benytte seg av når man markedsfører via influensere?

Amanda Gaid fra Oberlo viser til at det er hovedsakelig 6 ulike strategier som blir brukt mest. 

Hva er Influencer Marketing?

Før jeg går inn på de ulike typene, så kommer en enkel forklaring på hva denne markedsføringen egentlig er og hvorfor den blir ansett som effektiv. Influencer marketing er en type markedsføring på sosiale medier som involverer anbefalinger og/eller produktplasseringer fra influensere. 

Markedsføring via influensere kan være effektivt dersom det blir gjort riktig. Influensere har etablert et rykte for å enten ha et ekspertnivå av kunnskap eller sosial innflytelse innen sitt felt. Dette skjer i hovedsak dersom merkevaren kan vise til samme/liknende verdier som influenserne, og anbefalingen fra influenseren blir oppfattet som genuin av følgerne. 

Bildet er tatt av NordWood Themes via Unsplash

Ulike typer markedsføringsstrategier med influensere:

Det første de fleste tenker på her er mest sannsynlig bilder av influensere som poserer med et produkt og har en (nå kanskje ansett som) generisk tekst med «#AD» i beskrivelsen, men det finnes flere markedsstrategier som kanskje ikke er like lett å oppdage. Som nevnt ovenfor, så er denne delen inspirert av Amanda Gaid sin artikkel der hun viser til 6 ulike typer. 

Sponset innhold: Dette er litt det jeg nevnte i avsnittet ovenfor, men det finnes flere måter å utarbeide en kampanje med sponset innhold uten at det blir ansett som «generisk». Kampanjer som dette starter som regel med at merkevaren kontakter influenseren og gir dem retningslinjer/instuksjoner/krav for hvordan dette skal gjennomføres. Mitt tips er å gjøre en grundig undersøkelse, finne en kreativ influenser og la dem komme med innspill om hva de opplever som mest effektivt for deres følgerbase. Uansett hvilken plattform de er på, så vil dette mest sannsynlig føre til at kampanjen blir opplevd som mer naturlig for følgerne deres. Dersom du bruker TikTok, er et godt eksempel på dette Kallmekris sitt samarbeid med Vessi:

@kallmekris

What I imagine it’s like to have a toddler pt🤠👟 @vessi #nomorewetsocks #ad

♬ original sound – Kris HC
Hentet fra Kallmekris sin profil på Tiktok.

Anmeldelser: En annen strategi er at en merkevare tilbyr en influenser et produkt gratis og til gjengjeld så legger influenseren ut en anmeldelse. Dette kan skjer gjerne i form av PR pakker, men det kan jo selvfølgelig med risiko dersom influenseren ikke liker produktet. Her er det ingen etablerte retningslinjer for hvordan kampanjen skal foregå. På grunn av dette er det viktig at merkevaren har vært møysommelige med forarbeidet (altså undersøkelsen av influensere) eller at de har et såpass bra produkt at de er sikre på at det blir en god anmeldelse. 

Konkurranser og gaver: Her sponser merkevaren ett eller flere produkter som skal gis ut som gaver til influenserens følgere. Dette blir ansett som en vinn-vinn-vinn-situasjon for alle parter involvert; merkevaren får mer kjennskap til produktet, influenseren kan legge opp konkurransen som en lik/følg/tag venner og noen heldige følgere får et produkt. 

Produkt- og innholdssamarbeid: Dette er et mer langsiktig samarbeid som er mer brukt i kosmetikkbransjen enn ellers. Her samarbeider merkevaren tett med influenseren for å skape et nytt produkt eller innhold. Dette kan være mer kostbart, men det får også influenseren mer engasjert og gir han/henne et eierskap til produktet de promoterer. 

Langsiktige ambassadører: Dette er også et eksempel på en langsiktig strategi som gjerne kan vare opp til ett år om gangen. Her blir influenseren ansiktet til merkevaren din og følgerne deres blir gjerne oppdatert på produktene oftere enn ved andre strategier. For merkevaren betyr dette komfort i form av å ha en eller flere faste influensere og at de ikke behøver å lete etter flere/nye over en lenger periode. Samtidig kan et tett samarbeid med influenseren over lenger tid bygge mer tillit hos følgerne deres da det virker mer autentisk enn ved engangskampanjer.

‘Overtakelser’ av plattformer I motsetning til de andre strategiene så er det ikke merkevarens produkter som popper opp på influenserens side her, derimot er det influenseren som tar over merkevarens sosiale medier. Dette skjer gjerne for en dag, men kan gå over en ukes tid. Risikoen her er at merkevaren må gi ut passordet til egne sosiale medier over til influenseren, så her er tillit viktig (og en kontrakt!). Det positive med dette er at i forkant vil influenseren gjerne oppdatere følgerne sine med hva de kommer til å gjøre for merkevaren og oppfordre dem til å følge med. Her blir det også gjerne produsert flere innlegg enn ved sponsede kampanjer, som regel i form av oppdateringer om hva merkevaren faktisk gjør når de utvikler produkter osv. 

Avsluttende ord: 

Som nevnt i dette innlegget, så er det mange muligheter og ulike strategier merkevarer kan benytte seg av dersom de ønsker å begynne å markedsføre via influensere. Jeg ønsker å nevne at det finnes risikoer med dette og det er mye forarbeid som bør gjøres, dette kan leses mer om i denne artikkelen. Likevel kan også samarbeid med influensere være utrolig effektivt dersom det blir gjort riktig.  

Referanser:

Mediakix. “Influencer marketing 2019: key statistics from our influencer marketing survey” Lest: 06.04.2021. https://mediakix.com/influencer-marketing-resources/influencer-marketing-industry-statistics-survey-benchmarks/#gs.0xjefn

Gaid, Amanda. Oberlo. “6 top types of influencer marketing campaigns (with examples)”. Lest: 06.04.2021. https://www.oberlo.com/blog/influencer-marketing-examples

Gaid, Amanda. Oberlo. “Influencer Strategy”. Lest: 06.04.2021. https://www.oberlo.com/blog/influencer-strategy

Influencer Marketing Hub. “What is Influencer Marketing?” Lest: 06.04.2021. https://influencermarketinghub.com/what-is-influencer-marketing/

Investopedia. “Return on Investment (ROI). Lest: 11.04.2021. https://www.investopedia.com/terms/r/returnoninvestment.asp

Lenker til bildet og video:

https://unsplash.com/photos/b-qmPmDeQYw

https://www.tiktok.com/@kallmekris/video/6945885379455159558?lang=en&is_copy_url=1&is_from_webapp=v1

Jeg er en 23 år gammel jente fra Arendal, som er bosatt i Oslo. Denne bloggen er laget som del av bachelorstudiet mitt, HR og personalledelse, der jeg spesialiserer meg innenfor digital markedsføring. Her kommer jeg til å legge ut ukentlige innlegg med fokus på ulike aspekter innenfor digital markedsføring.

3 Comments

  • Kim

    Hei Nina!

    Spennende innlegg! Du skriver godt og legger frem dette på en lettfattelig måte. Du har god struktur på innlegget, og det er en rød tråd gjennom hele teksten. Flott at du også hyperlinker til kilder i løpende tekst + inkluderer en video for å bryte opp teksten. Veldig bra!

    Lite pirk fra meg:
    – Hyperlinkene var i utgangspunktet veldig vanskelig å finne i teksten, noe som fikk det til å se ut som du ikke refererte til noen kilder i det hele tatt. Jeg foreslår at du løser det ved å highlighte hyperlinked setninger/ord med fet skrift, eller lignende 😀 Gjerne vær konsistent med hyperlinkene også. Allerede i introduksjonen kunne du ha hyperlinket til en kilde (ref. ROI).

    Bra skrevet! Jeg gleder meg til å lese mer 😀

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *