Digital Markedsføring

Vurdering av nettbutikken – Karma!

Ifølge NHO økte kjøp på nett med hele 36,4% i 2020 sammenlignet med året før. Dette er i stor grad grunn av pandemien og nedstenging i Oslo. Denne veksten innebærer også økt konkurranse for nettbutikker, og deres behov for en velfungerende nettbutikk. Jeg, som mange andre, er interessert i hudpleie og har derfor valgt å vurdere nettbutikken: Karma. Denne vurderingen tar utgangspunkt i Inevo sine 10 kriterier, og artikkelen kan leses her

Karma.no ble startet i 2010 av Åse Hanken og Fredrik Bjørgan. De fokuserer ikke bare på hudhelse, men også bærekraft og miljø. De holder også til på sosiale medier og har eget nyhetsbrev, og for tiden utvikler de også et eget fordelsprogram. Dette og mer kan leses om her

Førsteinntrykk

Nettbutikkens førsteinntrykk påvirker sannsynligheten for om en potensiell kunde kommer til å utforske nettbutikken videre og eventuelt kjøpe et produkt. Dersom nettbutikken gir et godt førsteinntrykk, så skal en kunde kunne svare på disse tre spørsmålene i løpet av fem sekunder:

1 – Har jeg kommet til riktig sted?

2 – Hva er det jeg kan gjøre her?

3 – Hvorfor skal jeg gjøre det her?

 

Skjermbilde fra Karma.no

Karma har en god oversikt på forsiden og det er flere gode punker man kan dra frem:

  • Logoen er tydelig plassert til venstre og svarer raskt på det første spørsmålet.
  • Menyen er oversiktlig, og dersom man holder musepekeren over de ulike kategoriene så får man umiddelbart opp flere underkategorier. Her er det også lett å finne frem til bloggen deres, her har de flere kategorier og man kan lett finne frem til de mest populære / nyeste artiklene.
  • Som vist på skjermbildet er det mest iøyenfallende på skjermen det store bilde med Mario Badescu, og skulle du klikke på noen av pilene ved siden av så kommer det også opp nye merker de har på nettbutikken.
  • På toppen av skjermbildet gir de også informasjon om at de er en norsk nettbutikk, de har rask levering og gratis frakt over 300kr.

Dette gjør at de kjapt svarer på om du har kommet på riktig sted, hva de tilbyr og hvorfor du skal kjøpe akkurat der. Det jeg savner her er det å lettere kunne finne informasjon om dem og hvor jeg kan finne dem. “Om oss” siden finner man kun når man blar helt nederst på siden, det samme gjelder lenker til sosiale medier. Et lite ekstra pirk der er at dersom man trykker på ikonene for de ulike sosiale mediene, så går du automatisk ut av nettbutikken i stedet for at det åpnes i ny fane. Likevel er førsteinntrykket godt i sin helhet.

Synlighet

Man får ikke mange salg dersom butikken er vanskelig å finne, her kommer SEO (search engine optimization) blant annet inn. Man kan også bruke SEM (search engine marketing) for å øke nettbutikkens synlighet ved søk, og sosiale medier for organisk synlighet.

Dersom man søker helt enkelt på “hudpleieprodukter norge” så kommer ikke Karma opp, verken ved organsik søk eller på annonser. Jeg valgte å bla litt, og de kommer ikke opp før midtveis på den andre siden på Google. Nå er ikke hudpleie en nisje, men Karma har vært på nett i 10 år og er på dette markedet. Jeg valgte derfor å søke på “hårpleieprodukter” og “sminkeprodukter”, og da skjedde det samme.

Det var ikke før jeg søkte på “spa og velværeprodukter” at de kom opp som både nummer 1 og 2 i organisk søk. Det samme skjedde da jeg søkte spesifikt etter “Mario Badescu Norge”, da kom de opp som nummer 4 i organisk søk.

Kort oppsummert er de veldig lite synlige for potensielle kunder som leter etter store deler av sortimentet deres, men veldig synlige for kunder innen litt mer nisjeprodukter. Her kan det være hensiktsmessig å ta i bruk Google Ads og/eller Google shopping for å øke synligheten deres ved søk.

Skjermbilde fra Instagramkontoen deres.

De er flinke til å bruke shopping funksjonen til Instagram og det er lett å finne frem til produktene derfra. Jeg kan ikke se at de har noen former for betalt plassering på denne plattformen, men de bruker flere influensene. Disse er også lette å finne blant de øverste kategoriene inne på Karma sin egen konto.

Brukervennlighet

I følge Inevo sin artikkel må det være lett å finne frem i nettbutikker og det kan ikke ta for lang tid, hvis ikke kan man miste mange kunder. Karma har, som vist på det første skjermbildet, en søkefunksjon og flere kategorier. Da jeg prøvde å søke på ulike produkter, så kan jeg ærlig innrømme at det tok såpass lang tid for å komme opp produktforslag at jeg bare klikket enter i stedet. Det som veier litt opp her er kategoriseringen deres og da spesielt underkategoriene. Dersom du søker etter spesifikke produkter eller bare leter i en produktgruppe, så er det lett å finne frem. I tillegg til dette er nettsiden mobilvennlig i følge Google sin egen test, men det var et par sideinnlastninger den mente det var problemer med. Disse merket jeg ikke da jeg besøkte nettsiden via mobilen min.

Kjøpsprosess

I et tidligere innlegg skrev jeg om plattformtjenesten “Amoi“, og hvordan de har senket transaksjonskostnadene. Del av det å senke disse kostnadene handler om det å forenkle den siste delen av kjøpsprosessen. Dette skrev Ødegård enkelt i innlegget sitt: “Hvis du tilrettelegger for en enkel og smertefri kjøpsprosess er det sannsynlig at du selger mer. Jo færre felter man må fylle ut, jo bedre”.

Skjermbildet er hentet fra Karma.

Her har jeg valgt å legge en fuktighetskrem i kassen som eksempel, og det første som skjer er at det kommer et pop-up med hva jeg har lagt i handlekurven og om jeg vil gå til kassen / handle videre. I tillegg kommer det opp anbefalinger, noe som potensielt kan bidra til mersalg. Det som er veldig bra her er at man behøver ikke å fylle ut mye informasjon før man kjøper. Man kan velge å registrere seg eller å bare fylle inn informasjon om adresse osv. Der har de også valgmuligheter – man kan betale via Klarna, med kort eller vipps. Som sagt, det å ikke måtte fylle inn så mye informasjon gjør kjøpsprosessen enklere og er kjempebra fra Karma sin side!

Hastighet/Teknologi

En rask side er både viktig for brukeropplevelsen og for nettsidens rangering på Google. Først og fremst har Amazon tidligere gjort en studie der de fant ut at for hvert sekund nettsiden deres bruker på å laste inn, går konverteringsfrekvensen deres ned 7%. I tillegg til dette vil algoritmene bak søkemotorer rangere nettsider som bruker lang tid på å laste inn dårligere enn nettsider som er raske.

For å teste hastigheten til Karma brukte jeg Google sitt verktøy “Test my Site“, og skjermbildet nedenfor var resultatet:

Nederst til venstre hjørne er “Largest Contentful Paint (LPC)” og denne viser til tiden nettsiden bruker for å laste inn. 47% av nettsiden bruker mer enn 4 sekunder, mens bare 36% bruker 3,5 sekunder eller mindre. Noe som kan gjøres for å bedre hastigheten er å oppdatere bilder (gjøre dem om fra PNG til JPEG) og eventuelt komprimere dem. Dette og mer er det mulig å se inne på “Test my Site”. Dette kan også være en mulig delforklaring for hvorfor Karma rangerer lavt på Google når man søker på hudpleie.

Kundetilfredshet

Det å kunne vise til fornøyde kunder kan være den siste dytten usikre kunder trenger for å legge et produkt i handlekurven. Dette er noe Karma gjør veldig bra! De viser frem antall stjerner og omtale på produktene, og for å se omtalene i sin helhet er det bare å gå litt lenger ned på siden. I tillegg til dette er de flinke til å svare på kommentarer de får på instagramkontoen sin.

Skjermbildet er hentet fra Karma.

Trygghet

Det er folk som er skeptiske til det å handle på nett, men Ødegård har skrevet noen punkter som gjør at folk kan føle seg tryggere når de skal handle digitalt. Karma er flinke her, allerede på forsiden viser de at de er en norsk nettbutikk og dersom man blar ned til bunnen av siden kan man se dette:

Her er det leveringsinformasjon, kjøpsbetingelser, returbetingelse osv. Dette, sammen med kontaktinformasjon og en invitasjon til å besøke dem i butikk kan gi en trygghetsfølelse for dem som er usikre. I Ødegård sin artikkel som jeg har nevnt ovenfor, så skriver han også om det å bli sertifisert som en trygg e-handler. Jeg har ikke klart å finne noen sertifiseringer for Karma, men jeg ser ikke på det som nødvendig når de kan vise til så mye annet. Dersom det er mange som er veldig usikre, så kanskje dette kan være en mulighet?

Kundekommunikasjon

Jeg nevnte dette så vidt i avsnittet om kundetilfredshet. Karma er veldig flinke til å svare på kommentarer de får på sosiale medier, da spesielt Instagram. Jeg sjekket profilen de har på Facebook også, men der var det ikke mye kundeaktivitet på generell basis og det er tydelig at Instagram er den mest effektive kommunikasjonskanalen for dem.

Skjermbildet er hentet fra Instagramkontoen deres.

Priser og utmerkelser

Jeg har ikke funnet noen priser eller utmerkelser for Karma, men jeg fant denne artikkelen fra 2019 det en ung jente forteller Dagbladet om den gode opplevelsen hun hadde med Karma og merket Mario Badescu.

Konsept og strategi

I følge Inevo bør strategien til nettbutikker vises i konseptet og være tydelig kommunisert. Karma viser på sin “Om oss” side at miljø og bærekraft er viktig, samt det at produktene de selger er naturlige og har gode ingredienser. Deres konsept viser til at slike naturlige ingredienser, sammen med riktig teknologi, er bra for huden.

Dette kommer frem i kommunikasjonen og hva de velger å presentere på sosiale medier. De har innlegg på Instagram om blant annet Niacinamide der de forklarer hva det er, hvordan det virker på huden og hvilke produkter de anbefaler. En mer utfyllende versjon av dette innlegget finnes også på bloggen deres, der de har en egen kategori om ingredienser i hudpleie. Med andre ord har de valgt å informere forbrukere om blant annet ingredienser som del av kommunikasjonsstrategien deres.

Skjermbildet er hentet fra Instagramkontoen deres.

Oppsummering

Karma gir et veldig bra førsteinntrykk og er utrolig flinke når det gjelder kundeaspektet og trygghet. Det som kan forbedres mest er nettsidens hastighet og synlighet, men personlig vil jeg si at disse punktene er lettere å forbedre enn for eksempel en rekke dårlig kundeomtaler. Likevel er det kjempemye positivt her og jeg mener at Karma gjør en kjempebra jobb der det er viktigst – nemlig kundene.

Referanser

NHO. Bransjetall – handel. Januar 2021. https://www.nhosh.no/bransjer/handel2/statistikk/statistikk-nyheter/bransjetall-for-handel/

NHO. Handel – bransjerapport. April 2021. https://www.nhosh.no/bransjer/handel2/statistikk/statistikk-nyheter/80–okning-i-netthandel/

Ødegård, Even. Hvordan vurdere din nettbutikk. 2. Oktober 2020. https://inevo.no/blogg/hvordan-vurdere-din-nettbutikk/

Karma. Om oss. Lest: 18.04.2021. https://www.karma.no/om-oss/

Nettrafikk. Hva er SEO? Lest: 18.04.2021. https://nettrafikk.no/sokemotoroptimalisering/hvaerseo/

Omega media. SEM. Lest: 18.04.2021. https://www.omegamedia.no/sem

Fastcompany. How one second could cost Amazon 16 million sales. Lest: 19.04.2021. https://www.fastcompany.com/1825005/how-one-second-could-cost-amazon-16-billion-sales

Tribes. How website speeds affects online sales. Lest: 19.04.2021. http://tribes.no/2013/10/28/how-website-speeds-affects-online-sales/

Jeg er en 23 år gammel jente fra Arendal, som er bosatt i Oslo. Denne bloggen er laget som del av bachelorstudiet mitt, HR og personalledelse, der jeg spesialiserer meg innenfor digital markedsføring. Her kommer jeg til å legge ut ukentlige innlegg med fokus på ulike aspekter innenfor digital markedsføring.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *