Digital Markedsføring

Hva er e-post markedsføring og hvorfor er det viktig?

Oppgaven for denne gang var å finne et velskrevet dybdeinnlegg på engelsk, og oversette/forbedre det. Jeg har valgt et innlegg om e-postmarkedsføring skrevet av Karyn Corrigan på vegne av Oberlo. Her skriver hun grundig om fordelene med e-postmarkedsføring, samt tips for hvordan man kan gå frem med å både komme i gang med e-postmarkedsføring og hvordan å forbedre e-postene sine. Nederst i innlegget har jeg valgt å legge til noen lenker til ressurser som kan hjelpe til med å starte opp. Hyperlenkene som kommer fortløpende i innlegget er de originale hun har med i sitt innlegg.

Her er videoen Corrigan har laget som et tillegg til innlegget hun skrev:

E-postmarkedsføring har kommet ut på topp siden oppstarten, og det har heller ikke vaklet når nyere markedsføringsformater har blitt populære blant e-handelsmarkedsførere. På grunn av dette har e-postmarkedsføring blitt en jevn leverandør av konverteringer for mange små, mellomstore og store bedrifter. Det er til og med e-postmarkedsføringskurs, webinarer og konferanser over hele verden for å hjelpe folk med den e-postbaserte CRO-en deres. Hvis du ikke inkorporerer denne pålitelige digitale markedsføringskanalen i dropshipping-markedsføringsstrategien din, må du starte i dag.

Hva er e-postmarkedsføring?

E-postmarkedsføring er en markedsføringskanal der bedrifter sender ut e-poster med kommersielt materiale til en liste over personer som har registrert seg for e-postmarkedsføringskampanjen. Målet med e-postmarkedsføring er å lede folk til selskapets nettsted eller å kjøpe fra en selger. E-postmarkedsføring har utviklet seg raskt de siste årene, slik at vi nå kan tilpasse innholdet i e-poster og skape høyt segmenterte målgrupper.

E-postmarkedsføring er fremdeles en av de mest kostnadseffektive og konverteringsrike formene for digital markedsføring i dag. Visst, sosiale medier, SEO og PPC har siden kommet sammen og fått markedsførere alle begeistret, men ikke la deg lure! E-postmarkedsføring er potent, lavbudsjett og gir dropshipping-butikken gode resultater.

Hvordan fungerer e-postmarkedsføring?

Som en form for direkte markedsføring. E-postmarkedsføring ved hjelp av elektronisk e-post fungerer som en form for kommunikasjon mellom firmaet ditt og publikum for å forbedre forholdet deres over tid. Målet med e-postmarkedsføring er å øke konverteringen på nettstedet ditt og forbedre kundelojaliteten, både for nye og tilbakevendende kunder.

Bildet er hentet fra den originale artikkelen.

E-postmarkedsføring kan ha mange prosesser, men det viktigste første trinnet er å utvikle en liste over folk som ønsker å motta informasjon om bedriften din. Dette kan være gjennom å implementere en abonnementsknapp på nettstedet ditt eller å samle e-post gjennom hele salgsprosessen. For selskaper som selger til kunder innen EU, er det visse regler du må følge før du kan begynne å sende e-poster til kunder.

Etter at du har samlet en liste over personer du kan sende e-post til, må du lage en strategi for å dele informasjon med disse menneskene. Enten du vil dele en rabattkode, nye produkter eller generell informasjon om selskapet ditt, er det nødvendig med en e-postmarkedsføringsstrategi for å sikre at du ikke sender den samme informasjonen til folk to ganger. 

Når du lager en e-post som skal sendes til abonnentgruppen din, bør du sørge for å inkludere en oppfordring til handling (CTA) i teksten, ved hjelp av en knapp som skiller seg ut, og gi muligheten til å videresende e-posten til en venn på en enkel måte. Sørg også for å overholde GDPR-reglene hvis noen av abonnentene dine er basert i EU.

Hvorfor e-postmarkedsføring er viktig?

La oss se på litt statistikk som viser viktigheten av e-postmarkedsføring. Ifølge Direct Marketing Association får du $42 for hver $1 du bruker på e-postmarkedsføring! Det er utrolig. Ingen andre former for digital markedsføring har så høy avkastning. Så neste gang du spør deg selv: “Hva er e-postmarkedsføring?” husk at det er en rimelig måte å annonsere på den lille nettbutikken din som gir deg en virkelig god avkastning (ROI).         

Bildet er hentet fra den originale artikkelen.

Oversikt over e-postmarkedsføringsberegninger

Det er mange forskjellige e-postmarkedsføringsberegninger (engelsk: «metrics») som folk bruker til å rapportere om suksessen til en kampanje. Disse beregningene er:

  • «Open Rate» (OR): Antall personer som åpner e-posten din sammenlignet med totalt antall e-poster som sendes ut. 
  • «Click-Through-Rate» (CTR): Antall personer som klikket på noe i e-posten din, sammenlignet med de som åpnet e-posten din.
  • «Conversion Rate»: Andelen personer som kjøpte et produkt eller en tjeneste fra deg etter å ha klikket deg gjennom fra e-posten din.
  • «Bounce Rate»: Antall personer som klikker ut av e-posten din uten å samhandle noe sted inne.
  • «Subscribe Rate»: Den prosentvise økningen / reduksjonen av abonnenter som er lagt til listen over e-postmarkedsføringer over en periode.
  • «Unsubscribe Rate»: Andelen abonnenter som avslutter abonnementet på en bestemt kampanje eller over en periode.

Hva er en god «Open Rate» for e-postmarkedsføring?

Avhengig av bransje kan en god «Open Rate» (OR) ligge hvor som helst mellom 14 og 27%. Hvis din OR henger etter, kan du prøve å teste nye formater for emnelinjene dine for å lokke flere til å åpne e-postene dine eller sørge for at e-postene dine ikke faller inn i abonnentens søppelpostmapper. 

Det er mange måter å øke OR på, men det viktigste første trinnet er å spørre deg selv om du sender verdifull informasjon til abonnenter. Hvis svaret er nei, må du endre strategien. Hvis ja, kan du begynne å se på de forskjellige elementene i e-posten din og endre hvordan du gjør ting for å se hva som gjør en forskjell i din OR.

Fordelene med e-postmarkedsføring

God avkastning (ROI)

Som vi allerede har diskutert, har e-postmarkedsføring god avkastning hvis det gjøres riktig. Når du tar deg tid til å spore resultatene av e-postkampanjene dine, kan du finne ut nøyaktig hva avkastningen er på de ulike e-postene og bestemme om du trenger å forbedre dette tallet eller feire de store gevinstene dine.

Evne til å spore

Ved hjelp av gratisverktøy som Google Analytics kan du spore folkene som klikker seg gjennom til nettstedet ditt fra e-postkampanjene dine. Dette kan gjøres ved å opprette sporede nettadresser, som Google URL Builder, eller ved å bruke et tredjeparts e-postverktøy som vil legge inn spesielle nettadresser, slik at du ikke trenger å bekymre deg for å lage dine egne.

Når du sender en e-post ut, registreres all trafikk til nettstedet ditt som kommer fra denne e-posten i Google Analytics som kilden ‘E-post’. Derfra kan du spore hvor mange besøkende som konverterer eller fullfører et mål hvis du har disse satt opp i Google Analytics-kontoen din.

Bildet er hentet fra den originale artikkelen.

Evne til å automatisere

Programvare for e-postmarkedsføring som Constant Contact eller GetResponse gir deg muligheten til å automatisere e-postkampanjer slik at du ikke trenger å trykke på en knapp for å få sendt en kampanje. I stedet kan du planlegge en e-post som skal sendes til et bestemt tidspunkt, og den vil bli sendt ut uansett om du er foran datamaskinen din eller ikke. Det fine med e-posttjenesteleverandører som disse er at du kan lage kampanjestier som nye abonnenter kan gå gjennom som kan automatiseres, slik at når en ny abonnent blir lagt til i en e-postliste, vil de motta e-post uten at du trenger å trykke send.

5 tips for bedre e-postmarkedsføring

1. Bygg abonnentlisten din

Det er viktig at du lager en liste over abonnenter som vil engasjere seg i innholdet ditt. Når du ikke rekrutterer nye abonnenter, vil mottakerne begynne å avslutte abonnementet eller slutte å engasjere seg i innholdet ditt, og raskt blir kampanjene dine vellykkede til foreldede. Legg i stedet til en abonnentsknapp på nettstedet ditt, legg til en abonnementsknapp under bestillingsprosessen, og be dine følgere på sosiale medier om å registrere deg for markedsføringslisten din. På denne måten vil du ha en konstant tilstrømning av abonnenter å delta i.

Bildet er hentet fra den originale artikkelen.

2. Tilpass innholdet ditt

Når du sender en e-postkampanje til en gruppe, har forskning vist at det å tilpasse innholdet ditt til kunden øker konverteringer og bidrar til å bygge tillit hos publikum. Ifølge Epsilon er det mer sannsynlig at 80% av forbrukerne kjøper fra deg når du gir dem en personlig opplevelse. Tilpassing og personalisering inkluderer et bredt spekter av alternativer, for eksempel å legge til abonnentens navn i åpningen av e-posten, eller endre litt på innholdet i en e-post, avhengig av kundens tidligere kjøp.

3. Segmenter målgruppen

Å segmentere målgruppen betyr at du plasserer abonnenter i nøye organiserte lister. Disse listene kan være basert på parametere som demografi, psykografi, abonnentstatus eller kjøpte produkter. Når du gjør dette med e-postlistene dine, kan du være sikker på at du gir skreddersydd innhold til abonnentene dine som vil føre til bedre konverteringsfrekvenser. Campaign Monitor oppgir at markedsførere som brukte segmenterte kampanjer noterte så mye som 760% økning i inntekt. Dette er et stort tips å handle på når e-postlisten din begynner å bygge seg ut.

4. Test og optimaliser

Med muligheten til å spore kampanjesuksess er det viktig å bruke denne informasjonen til å forbedre fremtidige kampanjer. For eksempel, hvis du finner ut at CTR er under bransjens gjennomsnitt, kan du prøve A / B – testing på forskjellige emnelinjer for å finne riktig format for å øke CTR blant publikum. Eller du kan oppdage at abonnenter klikker på nettstedet ditt, men aldri kjøper fra deg, så innholdet i e-posten din er kanskje ikke lokkende nok til at abonnentene ønsker å kjøpe fra deg. For å forbedre dette kan du prøve å inkludere en rabattkode eller et begrenset tilbud eller teste ut forskjellige CTAer for å se om dette vil påvirke konverteringsfrekvensen din.

5. Opprett en e-postkalender

Når listen over e-postabonnenter vokser til størrelsen der du ikke kan huske hele listen, er det på tide å lage en e-postkalender der du kan planlegge e-postkampanjene for å gå ut, og fremheve hvem de skal sendes til, og innholdet i dem.

Du kan deretter lage innhold på forhånd og planlegge e-postene slik at du får mer tid som du kan bruke på å optimalisere nettstedet ditt og fokusere på å øke salget. I tillegg kan du sette opp utløser-e-poster for folk når de først registrerer deg på e-postlisten din, eller foreta et salg, slik at de får e-post fra deg selv om du bestemmer deg for å ta noen dager fri fra dropshipping.

Neil Patel nevner at «utløser-e-poster har en 152% høyere OR sammenlignet med tradisjonelle e-poster. De er et verdifullt kommunikasjonsverktøy og konverterer vindushandlere til livslange kunder». Med dette som grunnlag, hvem vil ikke sette opp trigger-e-post som en del av deres markedsføringsstrategi for e-post?

E-postmarkedsføring i et nøtteskall

Så der har du det. E-postmarkedsføring er en kompleks digital markedsføringskanal med mange områder å tenke på, fra personalisering til CTR. Men en ting er sikkert, dette innholdsformatet har overgått digitale markedsføringsmodeller gang på gang når det gjelder å være en profittgenererende kanal. Hvis du ønsker å øke salget på nettet og har litt tid til å investere i e-postmarkedsføring, vil det være vel brukt tid ifølge vår forskning.

Ressurser:

  • Rare.io – tilpassede anbefalinger og tilpassede kupongkoder, og med en innebygd A / B-testfunksjon. Gratis opp til 99 abonnementer.
  • Oberlo – Maler for utforming av ulike typer e-poster.
  • Hubspot – Her er det mulig å opprette egne e-postlister, personaliserte e-postene og inkorporere som plugin på for eksempel WordPress.
  • Canva – Designverktøy for alt fra logo til header mm.

Referanser:

Corrigan, Karyn. Oberlo. “What is email marketing and why is it important?” Lenke: https://www.oberlo.com/blog/what-is-email-marketing

Jeg er en 23 år gammel jente fra Arendal, som er bosatt i Oslo. Denne bloggen er laget som del av bachelorstudiet mitt, HR og personalledelse, der jeg spesialiserer meg innenfor digital markedsføring. Her kommer jeg til å legge ut ukentlige innlegg med fokus på ulike aspekter innenfor digital markedsføring.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *