Digital Markedsføring

Prosessen med å opprette en nettbutikk og jobbe i team

Dette er det siste blogginnlegget for denne bolken. Det har vært utrolig lærerikt og kjempegøy å få lage en nettbutikk som del av studiet! Vi (Paola, Quang og meg) valgte å lage en nettbutikk der vi selger donasjoner til Pride i form av hjemmelagde armbånd. Dette gjorde vi fordi vi ønsket å gjøre noe hyggelig for noen andre, samt lage noe eget. 

Nettbutikken er her

OKR

Vår aller første OKR så slik ut: 

Team: Navn kommer senere

Nettbutikk URL: Under arbeid, kommer senere

Objective: Bygge en brukervennlig, gjennomført og stilren nettbutikk. Utvikle en SoMe strategi med fokus på merkevarebygging.

Teammedlemmer: Paola Leon, Quang Duy Luu og Nina Maria Hegland

KR1: Selge 20 produkter i løpet av en uke. (5/10)

KR2: Få 500 følgere på instagram og Facebook innen 12. mai. (6/10)

KR3: Tjene 20 000kr i salg innen 12. mai (10/10)

KR4: Få 1000 besøkende på nettbutikken innen slutten av mai (7/10)

Og vår aller siste OKR ser slik ut:

Team: Pride Smykker

Objective: Bygge en brukervennlig, gjennomført og stilren nettbutikk. Utvikle en SoMe strategi med fokus på merkevarebygging.

Teammedlemmer: Paola Leon, Quang Duy Luu og Nina Maria Hegland

KR1: Selge 20 produkter i løpet av en uke. (2/10)

KR2: Få 500 følgere på instagram og Facebook innen 12. mai. (3/10)

KR3: Tjene 20 000kr i salg innen 12. mai (2/10)

KR4: Få 1000 besøkende på nettbutikken innen slutten av mai (3/10)

Vi fant ut at vi tok kanskje OKR litt seriøst og satte altfor høye mål! En ting vi har lært fra dette er at vi satte helt feil Key Results. Selv om vi valgte litt «standard» KR, så har vi kanskje vært nærmere å nå noen uoffisielle KR. I løpet av denne tiden har vi klart å få to shoutouts fra influensere innenfor LGBTQ+ samfunnet på instagram og en influenseravtale med en tredje. Dette hadde vi absolutt ikke forventet, men vi innså via dette at vi satte KR på områder som vi kanskje ikke har vært like flinke til å pushe på sammenliknet med resultatene vi har sett ellers her. 

Selv om vi ikke har nådd KR-ene vi har satt (enda!) så er vi likevel kjempefornøyde med arbeidet vi har gjort og det vi har fått til. Om ikke annet har vi lært mer om hva vi er flinke til og hva vi kan jobbe mer med. 

På personlig plan hadde jeg litt blandede følelser da vi først startet med OKR. På den ene siden så var det veldig betryggende å vite nøyaktig hva jeg skulle sikte meg inn mot, for ikke å glemme det å vite når vi hadde klart det.

På den andre siden så har jeg begrenset erfaring. Det å måtte finne ut av – «Jammen, hvordan gjøres det her egentlig???» var litt skremmende, men samtidig en veldig lærerik opplevelse. Jeg kan også ærlig talt si at det var litt demotiverende å innse at vi ikke kom til å nå KR-ene vi hadde satt, men så fikk vi plutselig vårt første salg. Deretter to shoutouts samme dag. Og så plutselig en influenseravtale. Det hjalp veldig og det satte hele prosessen i et litt annerledes perspektiv. Vi hadde ikke gjort noe feil, vi hadde bare en litt annen type fremgang og det er helt ok. 

Det skal også sies at det å få muligheten til å lære ved å gjøre har vært helt fantastisk, og der skal KP få utrolig mye ros og takk for at han tar det med inn i klasserommet. Det har vært et helt fantastisk avbrekk fra rent teoretiske fag og det har gjort læringsprosessen lettere (spesielt nå som vi ikke kan møtes på campus). Og med dette kommer jeg inn på del to her: 

Hvordan jeg opplevde eksamensoppgaven

Overveldende. Spennende. Litt skummelt. Utfordrende. Dette er de første ordene jeg tenker på når jeg skal forklare opplevelsen med denne bolken, og vit at i denne sammenhengen er det 100% positivt ladede ord. 

Det å få beskjed om at jeg skulle være del av et team og starte en hel nettbutikk fra bunnen av var kjempegøy (etter jeg fikk pustet litt)! Deretter var det bare å ta tak og kjøre på. Ante ikke med hva eller hvordan eller noe som helst, men etter et møte med teamet fant vi ut at vi ønsket det samme. Som nevnt ovenfor var dette: gjøre noe hyggelig for noen andre, unngå lang leveringstid, lage noe enkelt som også var fint, og å gjøre noe vi kunne kose oss litt med. 

Med det ble Pride Smykker offisielt. Likevel ønsker jeg å være helt ærlig og si: det å lage armbånd er ikke favoritthobbyen min. Dog er det veldig avslappende og koselig når man først kommer i gang. 

Én ting jeg synes har vært spesielt interessant er det å markedsføre B2C. Sist jeg jobbet innenfor digital markedsføring var det B2B og jeg må si at jeg skulle ønske at jeg startet motsatt. For min del ville det å ha erfaring B2C gjort B2B jobben litt lettere. 

Jeg vet heller ikke om det er på grunn av at dette har vært en nettbutikk jeg har eierskap til eller fordi det er nisje, men det har vært lettere å være kreativ med markedsføringen denne gangen. Det er gøy å lage bilder til Instagram og bare se litt hvordan det går, og så lage enda flere! Man blir nesten litt avhengig når man først starter. 

Avsluttende ord: 

Helt til slutt ønsker jeg bare å si en siste takk til KP for neon spennende uker og for muligheten til å gjøre alt dette i de trygge studentrammene. Neste uke går vi over til Marius sin del og temaene for blogginnleggene endrer seg nok en gang. Gleder meg til veien videre! 

Jeg er en 23 år gammel jente fra Arendal, som er bosatt i Oslo. Denne bloggen er laget som del av bachelorstudiet mitt, HR og personalledelse, der jeg spesialiserer meg innenfor digital markedsføring. Her kommer jeg til å legge ut ukentlige innlegg med fokus på ulike aspekter innenfor digital markedsføring.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *