Digital Markedsføring

Hvilken digital plattform er best å bruke for markedsføring i 2021?

Målgruppen for dette innlegget er små og mellomstore bedrifter som er på B2C markedet, og den digitale plattformen jeg fokuserer på i dette innlegget er Instagram. Allerede nå i 2021 har 60% av Norges befolkning en brukerkonto på Instagram, det er hele 2 556 000 mennesker! Dette gir rom for å nå ut til en stor del av befolkningen, og i dette innlegget presenterer jeg noen muligheter bedrifter har ved å bruke Instagram som del av markedsføringsstrategier sin.

Innlegget inneholder følgende:

  • SEO og skjulte hashtags
  • REELS
  • Instagram Shopping
  • AR og mulighetene videre
  • Avsluttende ord

SEO og skjulte hashtags

SEO står for søkemotoroptimalisering, men dette gjelder ikke bare for Google. Instagram er en gullgruve når det gjelder organisk vekst for brukerkontoene sine. Ved å legge til hashtags, ha et søkbart brukernavn, bruke lokasjon osv., så er det store muligheter for vekst på Instagram. For å lese mer om dette, så klikk deg inn på hyperlenken ovenfor. Der har Seach Engine Land publisert en artikkel om hva som er lurt å unngå dersom du ønsker å vokse, og her er en TikTok video laget av Amber Romero som forklarer tidenes hashtagstrategi!

Skjulte hashtags er noe jeg ærlig talt kan si at jeg først lærte om i går via TikTok. Dette er også en egen strategi når det gjelder vekst, og så vidt jeg vet så er det ingen andre sosiale medier som tilbyr muligheten for skjulte hashtags. Fordelen med dette er at du får en “ren” Instagram, uten en lang liste på bunnen av alle innleggene, og det er flere muligheter.

Den ene er å skrive en kommentar på innlegget (dette bidrar også på SEO), og deretter svare på kommentaren med hashtaggene du ønsker å legge til innlegget. En annen mulighet er vist i Tiktokvideoen under:

REELS:

Instagram introduserte reels 5 august 2020. Dette er 15 sekunder lange videoer du kan lage der du eksempelvis kan vise frem produkter. Dette er enda en måte å nå ut til følgerne du allerede har, samt potensielle nye følgere. Det er noen digitale markedsførere som anbefaler en Instagramstrategi som dette:

@itxmejules

this formula will blow you up on IG. but you have to stay committed. for months. #socialmediatips #instagramgrowth #igtips #socialmediamanager #smm

♬ SugarCrash! – ElyOtto

Én spesifikk ting å merke seg her er at hun sier at: “The first story of the day needs to have your face in it”. Dette samsvarer med hva flere sier om det at bedrifter bør være mer personlig! Et annet eksempel på dette er av Lisa D. Jenkins for The Social Media Examiner:

“Smart businesses will understand that being transparent, authentic, and even vulnerable is smart marketing in 2021. People connect with people. This means the brand should be personified in a way that reveals who they stand for and what they stand for.”

Instagram shopping:

På toppen av det hele har Instagram gitt bedrifter muligheten til å direkte tagge produkter i innlegg. Dette er en gyllen mulighet for markedsføring!! Dersom du driver en nettbutikk kan du nå drive enda en “nettbutikk” helt gratis via dette. Her har de til og med lagt til Facebook Pay, noe som gjør at kunder kan betale via sosiale medier!! Det senker potensielle kunders transaksjonskostnader, altså gjør det shoppingen lettere. Mer om dette kan du lese her.

AR og mulighetene videre:

I 2020 lanserte ASOS “See my fit” som er en teknologi der de bruker AR for å la potensielle kunder virtuelt prøve på klær. Dette ble lansert som en prøve for å se om det kan fungere, og eventuelt senke mengden varer som ble sendt i retur. Dette kan imidlertid overføres til blant annet Instagram! Videoen nedenfor har jeg vist i tidligere blogginnlegg, men jeg eier ikke skam, så jeg viser den igjen!

Dersom du ønsker å lese mer om AR i digital markedsføring, så har jeg skrevet dette blogginnlegget!

Poenget her er at med Instagram shopping, Facebook pay + muligheten for å prøve på både sminke (og en dag klær) via Instagram, så er min aller største anbefaling at bedrifter/digitale markedsførere setter seg inn i denne plattformen så tidlig som mulig! Dette er en utvikling som ikke er å stoppe, så det beste norske bedrifter kan gjøre er å utnytte den så langt det går. Mulighetene er der allerede og de blir bare større, ikke gå glipp av dem!

Avsluttende ord:

Alltid, alltid, alltid ha en strategi for alle aspekter vedrørende markedsføringen din. Her snakker jeg om alt fra nåværende muligheter, hvilke hashtags man bør benytte seg av og hvilke muligheter fremtiden bringer. Og absolutt ikke glem det at du kan koble sammen Facebook, Twitter og Instagram! Uansett er Instagram et bra sted å starte, og jeg håper dette innlegget var til hjelp!

Referanser:

IPSOS: https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/publication/documents/2021-01/ipsos_some_4._kvartal_2020.pdf

Search Engine Land: https://searchengineland.com/7-mistakes-to-avoid-when-optimizing-your-instagram-account-for-seo-328937

Instagram. Reels: : https://about.instagram.com/blog/announcements/introducing-instagram-reels-announcement

Instagram. Shopping: https://about.instagram.com/features/shopping

Social Media Examiner: https://www.socialmediaexaminer.com/social-media-marketing-trends-2021-predictions-from-pros/

ASOS. “See my fit”: https://www.standard.co.uk/insider/fashion/asos-ar-augmented-reality-fit-tool-a4334681.html

Jeg er en 23 år gammel jente fra Arendal, som er bosatt i Oslo. Denne bloggen er laget som del av bachelorstudiet mitt, HR og personalledelse, der jeg spesialiserer meg innenfor digital markedsføring. Her kommer jeg til å legge ut ukentlige innlegg med fokus på ulike aspekter innenfor digital markedsføring.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *