Digital Markedsføring

Hvordan konfigurere en kampanje i Google Ads

Med Google Ads kan du annonsere på nett, og dette er en form for SEM (Search Engine Marketing). Med andre ord er det betalt markedsføring med hjelp av Google. I dette innlegget skal jeg beskrive trinnvis hvordan man konfigurerer en kampanje, men først ønsker jeg å forklare litt mer om hva Google Ads er.

Google Ads:

Google lanserte Adwords 23 oktober 2000, og hadde 350 bedrifter som annonserte samme år. Det har flere bruksområder, spesielt da Search ads og Display ads. Search ads er det nå nesten klassiske “pay-per-click” der annonsører betaler basert på hvor mange der er som trykker på annonsene de legger ut.

Display ads er en anvendelse av nettverket til Google, der de tilbyr annonsører muligheten til å plassere bannerannonser på nettsteder som er en del av dette nettverket. Artikkelen som er lenket til å starten av dette avsnittet gir en grundig innføring i hva du må tenke på dersom du skal velge mellom Google sine annonsemetoder, den anbefaler jeg å ta en titt på!

Hvordan sette opp en kampanje:

Helt først og fremst, så må du opprette en konto og logge inn i Google Ads. Alle skjermbilder nedenfor er hentet derfra. Så fort du har logget inn ser du dette:

Jeg er et av de menneskene som ikke kan dy seg og må trykke på knapper, og rett nedenfor “NESTE” var det mulig å gå inn i “ekspertmodus”. Jeg er ingen ekspert, men jeg liker valgmuligheter og dette kom opp:

Med andre ord, så kan du gjøre Google Ads så lett eller vanskelig som du selv ønsker.

Jeg trykket på “Salg”, men alt kommer an på hva målet ditt er med markedsføringen. Etter dette må du velge kampanjetype.

Dersom du holder over valgmulighetene, så får du en liten intro med hva du bør velge og hvorfor.

Deretter må du velge hvordan du skal nå målet ditt. Hva er de viktige KPIene for deg? I tillegg gir Google deg muligheten til å spore salg fra og med dette punktet i opprettelsen av annonsen(e).

Jeg valgte som du ser å gå for besøk på nettstedet.

Deretter kommer en liten oppsummering på hva du har valgt så langt, og du kan velge målgruppe. Der kan du søke etter målgrupper som allerede ligger inne, og avgrense ved land.

Så kommer budsjettet inn:

Som vist på dette skjermbildet, så betaler du aldri mer enn det du selv legger opp til hver måned og du kan selv begrense hvor mye du er villig til å betale per klikk.

Når du så fyller inn og klikker deg videre, så blir det mer spennende. Her konfigurerer du annonsegruppen og fyller inn nøkkelordene. Med andre ord er det her du velger mer spesifikt hvem som skal se annonsen din. Du velger selv hva folk må søke på for at nettopp din annonse skal vises for dem. Dette er de mulig å lese mer om i denne artikkelen. I tillegg finnes det flere gratis verktøys som kan hjelpe deg med å planlegge hvilke nøkkelord du skal bruke, Keyword Tool er en av dem.

Neste trinn er å legge inn en beskrivelse og oversikt. Dette varierer fra bedrift til bedrift, og kommer helt an på hva slags annonse du har valgt / målet ditt osv. Google tilbyr hjelp med forslag til overskrifter osv., men et lite tips er å bruke en CTA dersom mulig. CTA står for “Call to Action” og er en oppfordring til handling.

Helt til slutt er det fakturering, der legger du inn betalingsinformasjon og så er annonsen mer eller mindre klar til lansering. Håper dette innlegget har vært til hjelp!

Referanser:

Search Engine Land: https://searchengineland.com/google-adwords-turns-15-a-look-back-at-the-origins-of-a-60-billion-business-234579

Wordstream: https://www.wordstream.com/pay-per-click-campaign

Wordstream: https://www.wordstream.com/blog/ws/2014/05/20/google-adwords-search-versus-display

Marketingdonut: https://www.marketingdonut.co.uk/online-marketing/online-and-ppc-advertising/nine-steps-to-choosing-google-ads-keywords

Jeg er en 23 år gammel jente fra Arendal, som er bosatt i Oslo. Denne bloggen er laget som del av bachelorstudiet mitt, HR og personalledelse, der jeg spesialiserer meg innenfor digital markedsføring. Her kommer jeg til å legge ut ukentlige innlegg med fokus på ulike aspekter innenfor digital markedsføring.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *