Digital Markedsføring

Sosiale mediers rolle i forbindelse med angrepet av den Amerikanske kongressen

6. januar i år ble den Amerikanske kongressen i Washington stormet av Trump sine supportere, som tidligere hadde demonstrert mot valgresultatene fra 2020. Der gikk Joe Biden av med seieren, og er nå USA sin nåværende president. 

Dagen før angrepet hadde Trump gått ut på sosiale medier og oppfordret følgerne sine om å møte opp på kongressen den 6. I dette innlegget kommer jeg til å gå nærmere inn på sosiale mediers rolle i denne situasjonen. 

Filterbobler og ekkokamre

Jeg har tidligere skrevet dette innlegget om filterbobler og ekkokamre, samt hvordan de kan anvendes i digital markedsføring. I dette innlegget kommer jeg til å gå mer inn på de mer samfunns – / politiske rettede farene ved disse fenomenene. 

Sosiale medier og plattformer lar folk «møtes» over alt fra felles interesser eller kjente osv. Det som kan oppstå her er blant annet at grupper kan opprettes, sider for politiske meninger kan utformes og forum for politisk diskusjon kan lages. I slike digitale grupperinger kan individer fremme egne meninger, og gjerne få dem gjengjeldt. Dersom noen motsier noe hovedvekten av gruppen mener, kan moderatorer fjerne denne personen. Dette gjør at det ikke nødvendigvis er rom for diskusjon, men heller et ekko av de sammen meningene. 

Jeg kommer ikke til å gå inn på de psykologiske faktorene som kan spille inn her, men de direkte farene. De åpenbare farene er at det ikke er åpent for faglig diskusjon eller noen former for diskusjon. Det dette gjør er at det kun forsterker de meningene som allerede eksisterer og styrker et fellesskap blant dem som mener det samme, og «sammen er vi sterke». 

Dog Twitter kontoer ikke er en lukket gruppe, så kan eieren av kontoen blokkere/stenge ute folk som motsier eller diskuterer med han/henne. Dette er kanskje komfortabelt for eieren, men det har tilnærmet lik/lik effekt som ved de fellesskapene jeg nevnte i forrige avsnitt. 

Her kan vi dra inn Trump, og mer spesifikt Twitterkontoen hans. 

Skjermbildet er hentet fra NRK.

Han begynte på selve julaften med en video som han avsluttet med «6. januar. Vi ses i DC». Den påfølgende uken la han ut mer som dette og fortsatte å oppfordre tilhengerne sine til å møte opp og demonstrere i DC den dagen. Mer om dette kan leses på NRK og Vox.  

Så tenk deg da at du har sterke politiske meninger, du er med i ulike grupper der alt fra folk du kjenner til helt fremmede mener akkurat det samme som deg, og personen du følger ber deg om å demonstrere på hans vegne. Selv om du kanskje tenker at dette skal gå fredelig for seg så er du kanskje sint, lei eller redd, og du mener noe alvorlig galt har skjedd. På toppen av det hele møter du mange folk i det du er der, som er enda sintere eller enda mer redd. Disse folkene har hørt akkurat det samme som deg og nå står du der med dem, og du kjenner mer på det enn før fordi nå er det plutselig mye mer virkelig enn bare på skjermen. 

Det er riktignok mange flere variabler og faktorer som spiller inn, men det hele bunner i at man bør være forsiktig med politikk på sosiale medier. Det å aldri ha noen som motsier deg, eller det å unngå å bli motsagt er farlig. Det hemmer vekst og det kan føre til at noen litt «lettere» meninger blir mer ekstreme. 

Kort oppsummert er det viktig å være litt forsiktig, samt å være mottakelig for at andre ikke er helt enig med deg. Sosiale medier er ikke alltid det beste stedet å dra frem politikk, men dersom du ønsker å bli med i politiske grupper så anbefaler jeg å i alle fall gå gjennom tidligere innlegg for å se om det er åpent for fredelige diskusjoner. Dette burde i alle fall være del av kurs angående nettvett om ikke annet. 

Referanser:

NRK: https://www.nrk.no/urix/slik-mobiliserte-trump-sine-tilhengere-for-opptoyene-1.15317769

Vox: https://www.vox.com/2021/1/16/22234971/trump-twitter-facebook-social-media-ban-election-misinformation-zignal

Jeg er en 23 år gammel jente fra Arendal, som er bosatt i Oslo. Denne bloggen er laget som del av bachelorstudiet mitt, HR og personalledelse, der jeg spesialiserer meg innenfor digital markedsføring. Her kommer jeg til å legge ut ukentlige innlegg med fokus på ulike aspekter innenfor digital markedsføring.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *