Digital Markedsføring

Hvordan vil digital markedsføring utvikle seg?

Markedsføring er et fag som stadig er i endring, men med videre teknologisk utvikling er det mulig å gjette hva som kan bli aktuelt. I dette innlegget kommer jeg til å gå inn på bruken av AR i markedsføring, GDPR og filterbobler/ekkokamre.

AR i markedsføring:

Jeg har tidligere skrevet dette innlegget om den fremtidige bruken av AR i digital markedsføring, men her kommer en liten recap. På et helt grunnleggende nivå er AR det å legge et “filter over virkeligheten”, et godt eksempel er filter på Snapchat. Det er allerede en videreutvikling av dette i gang, som er spesifikt retten mot markedsføring av skjønnhetsprodukter og klær. Et eksempel på dette er presentert i videoen nedenfor. Dette er uansett noe jeg tror at bare kommer til å vokse, og potensielt bli en dagligdags greie.

Jeg venter på at Instagram sin Shopping funksjon kommer til å tillate bruken av AR i kjøpsprosessen, altså at forbrukere kan “prøve på” produkter de ser i innlegg og deretter kjøpe direkte fra dette innlegget.

GDPR:

Da GDPR kom påvirket den markedsføreres muligheter vedrørende datainnsamling og målretting. Dette betyr at individer som går inn på eksempelvis nettbutikker får (eller skal få!) muligheten til å takke nei til at dataene deres blir samlet inn og videre brukt av bedriften. På grunn av dette blir det å målrette markedsføringen, for eksempel via e-postmarkedsføring, vanskeligere enn det har vært tidligere.

Referanser:

Advisera – GDPR: https://advisera.com/eugdpracademy/blog/2019/02/20/how-does-gdpr-affect-digital-marketing/

Jeg er en 23 år gammel jente fra Arendal, som er bosatt i Oslo. Denne bloggen er laget som del av bachelorstudiet mitt, HR og personalledelse, der jeg spesialiserer meg innenfor digital markedsføring. Her kommer jeg til å legge ut ukentlige innlegg med fokus på ulike aspekter innenfor digital markedsføring.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *