Digital Markedsføring

Markedsføring på TikTok

I 2016 ble Tiktok lansert, og er med dette enda relativt nytt. Selve plattformen kan minne litt om Vine, da dette er en videobasert plattform. Det betyr at brukere kun kan legge ut videoer, samt kommentere osv. Dette innlegget er en innføring i ulike muligheter vedrørende markedsføring på denne plattformen. 

Hvordan kan markedsførere få mest mulig ut av TikTok?

  1. Du kan lage merkevarenes egen kanal og last opp videoer som er relevante for virksomheten du representerer. 
  2. Du kan bruke influensere til å åpne innholdet ditt for et mye bredere publikum. 
  3. Du kan betale for å annonsere ved å bruke TikToks nye kampanjealternativer. Dette er ikke like etablert som andre annonseringsalternativer, men det er en mulighet. 

Dette er de overordnede mulighetene, der man kan legge ut videoer om alt fra «behind the scenes» til «se hva vi har» osv. Jeg har tidligere skrevet et innlegg om det å markedsføre med influensere og der dro jeg inn et eksempel fra Tiktok som kan leses her

Denne plattformen er likevel kjent for trendene sine, og disse kan brukes i markedsføringen. 

Trender på TikTok: 

Hashtag Utfordringer!

Som andre sosiale medieplattformer, lar TikTok brukere legge til hashtags (eller emneknagger) i videoene sine. Dette gjør det enkelt for folk å søke og oppdage innhold, og gjør at merker kan nå mer relevant publikum. 

En hashtag-utfordring bruker en hashtag og en spesifikk trend i appen. En trend var «Flip the Switch» og konseptet var relativt enkelt. Det gikk ut på å finne en annen person, danse til Drakes sang «Non Stop» og skru lyset av. Deretter skulle man skru lyset på igjen og «rollene» i videoen skulle byttes. Et eksempel er denne videoen: 

Tiktoken er hentet her.

Øk engasjementet med knapphetsprinsippet!

Bruk av knapphet kan generere større interesse og deltakelse i markedsføringskampanjer.

Suksess på TikTok avhenger av at innholdet ditt når et bredt publikum og fører til et høyt brukerengasjementsnivå. Bruk av knapphet betyr at brukerne må bestemme raskt om de vil engasjere seg med merkevaren din eller ikke. For TikTok kan dette bety å lansere et salg en viss periode eller «førstemann til mølla» i en kampanje. 

Del videoene dine på flere plattformer!

Dersom du har følgere på Instagram eller Facebook kan du legge ved lenke til Tiktoken din. Det er mulig å legge ut samme video på flere sosiale medier, men personlig ville jeg anbefalt å i så fall endre litt på videoen før du gjør det. Husk at selv om mange forbrukere bruker flere sosiale medier, så er det likevel best å ikke gjenta seg selv eller anta at noe som gjør det bra på en plattform kommer til å gjøre det like bra på en annen. 

En mulighet her er som sagt å dele en lenke, eller legge ut et innlegg om at du nå har en bruker på TikTok. Eventuelt er det også mulig å legge ut små klipp og vise til at resten kan sees på den andre plattformen for dem som er interesserte. 

Annonsering på Tiktok!

Som nevnt ovenfor, så er det mulig å kjøre kampanjer med TikTok sin annonsefunksjon. 

Det er en rekke betalte annonseringsalternativer tilgjengelig for deg, og det er viktig å bestemme hvilket alternativ som passer best til merkevarens innholdsstrategi. To av disse alternativene er merkeovertakelsesannonser’ og «In-Feed» – videoannonser. En merkeovertakelsesannonse ses når en bruker åpner TikTok og ofte er opptil 5 sekunder lang. Dette annonseformatet lar deg koble til en ekstern destinasjonsside.

En In-Feed-videoannonse er vanligvis opptil 15 sekunder lang og vises i ‘For You’ -feeden, TikToks versjon av Instagram-utforskingsfeeden. Denne annonsen kan også kobles til en ekstern destinasjonsside, og brukere kan engasjere med innholdet. 

Avslutning:

Det er flere muligheter for markedsføring på Tiltok, men den avgjørende faktoren for hva du bør velge og hvordan er så klart markedsføringsstrategien. Personlig liker jeg mulighetene for en influensermarkedsføring på TikTok, da dette åpner for kreative løsninger som kan drive ytterligere engasjement.

Referanser:

Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/TikTok

Markedsføringspodden: https://markedsforingspodden.libsyn.com/knapphetsprinsippet

Hootsuite: https://blog.hootsuite.com/what-is-tiktok/

Jeg er en 23 år gammel jente fra Arendal, som er bosatt i Oslo. Denne bloggen er laget som del av bachelorstudiet mitt, HR og personalledelse, der jeg spesialiserer meg innenfor digital markedsføring. Her kommer jeg til å legge ut ukentlige innlegg med fokus på ulike aspekter innenfor digital markedsføring.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *